Hakuprosessin aloittaminen
Muistathan olla yhteydessä toimistollemme ennen hakemuksen jättämistä Hyrrä-palveluun. Voimme näin helpommin auttaa hakuprosessissa ja neuvoa mm. hakemuksen teknisissä yksityiskohdissa. Esimerkiksi hankkeen kustannusmallin valinta on hyvä miettiä jo aivan hankesuunnittelun alkuvaiheessa. Voit lukea siitä tarkemmin kohdasta ”Hankkeen kustannusmalli ja maksutavat”.
Hankesuunnittelun tueksi
Hakemuksen tarvittava sisältö on sama riippumatta siitä haetaanko tukea paperilla vai sähköisesti Hyrrän kautta. Paperihakemukseen tarvitaan enemmän liitteitä, koska tarvittavia tietoja kysytään eri lomakkeilla, Hyrrässä monet niistä ovat samalla sähköisellä lomakkeella. Jo hankesuunnitteluvaiheessa kannattaa hyödyntää seuraavaa sisältörunkoa, sillä hakemuksesta tulee käydä ilmi seuraavat asiat:
1. Hakija (toiminta, hakijan organisaatio ja taloudellinen tilanne sekä hankkeen toteuttamiseen käytettävät henkilö- ja muut voimavarat, hankkeen välirahoituksen järjestäminen, koska tuki maksetaan aina jälkikäteen)
2. Hankkeen tarve ja tausta
3. Hankkeen tavoitteet
4. Hankkeen toimenpiteet ja toteutustapa sekä riskit toteutuksessa (myös toteuttamiseen osallistuvat tahot, toteutus- ja rahoitusvastuut ja mahdolliset sopimusjärjestelyt)
5. Yhteys manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan, alueelliseen ohjelmaan tai paikalliseen strategiaan? Miten aiemmat hankkeet on huomioitu?
6. Toiminta-alue, kohderyhmä, hyödynsaajat sekä aikataulu
7. Miten hankkeen toteutumista arvioidaan? Miten hankkeessa syntyvää toimintaa jatketaan hankkeen päättymisen jälkeen?
8. Tiedottaminen
9. Kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma (sis. arvio hankkeen mahdollisista tuloista) sekä kustannuserittely
Hakemuksen jättäminen
Hakeminen tapahtuu ensisijaisesti Hyrrä-palvelussa. Sähköinen asiointi organisaation puolesta edellyttää voimassa olevan suomi.fi-valtuutuksen. Ennen asiointia Hyrrä-palvelussa, kannattaa tutustua Hyrrän haku- ja käyttöohjeeseen, joka löytyy tästä. Siinä on ohjeistettu vaihe vaiheelta Hyrrään liittyvät asiat aina suomi.fi-valtuuksien hakemisesta hankkeen loppuraportointiin ja seurantatietojen antamiseen. Myös paperilomakkeilla hakeminen on mahdollista, lomakkeet löydät tältä sivulta alimpana.
Hakemuksen vireille tuleminen vaatii seuraavat tiedot:
Hakemukseen tarvittavat liitteet:
Vireille tulon jälkeen hakemusta voi täydentää. Ennen hallituksemme päätöksentekoa hakemuksessa on oltava kaikki tarvittavat liitteet. Hakemukseen tarvittavat liitteet vaihtelevat sen mukaan, onko kyseessä kehittämis- vai investointihanke.
Paperihakemukset:
Haettaessa hanketukea paperisena, hakijan tulee käyttää seuraavia hakulomakkeita:
Seurantatietolomakkeet 3306Dind ja 3306Lind sekä koulutushankkeessa 3306Cind
Täyttöohjeen hakulomakkeeseen löydät tästä.
Paperihakemukseen tarvitaan samat liitteet kuin yläpuolella sähköisen hakemuksen osalta on lueteltu.